Mikrus MR300

mikrus

Polski samochód wyprodukowany w ilości 1728 sztuk we współpracy WSK Mielec (nadwozie) oraz WSK Rzeszów (silnik). Produkowany w latach 1957-1960. Założeniem Mikrusa było stworzenie taniego i masowego samochodu.

Na Krajowej Naradzie Motoryzacyjnej pokazano projekt. 22 lipca zaprezentowano w Warszawie pierwszy prototyp i nadano mu nazwę Mikrus MR300 (MR od Mielec i Rzeszów). Pod koniec roku była gotowa pierwsza seria. Koszt samochodu to 50 000 złotych (dla porównania Warszawa kosztowała 120 000 zł). Zainteresowanie Mikrusem było bardzo duże, jednak wysokie koszty produkcji nie pozwoliły na uruchomienie masowej produkcji.

Dane techniczne:

  • silnik umieszczony poprzecznie z tyłu napędza koła tylne:
    • silnik benzynowy, dwusuwowy, dwucylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem
    • pojemność skokowa: 296 cm³
    • stopień sprężania: 6
    • średnica cylindra x skok tłoka: 58 x 56 [mm]
    • moc maks.: 14,5 KM (10,7 kW) przy 5100 obr./min
    • maksymalny moment obrotowy 19,6 Nm przy 3500 obr./min
    • gaźnik: Bing 1/26/54 lub Jikov 2926 lub Pegaz GM26U2
  • napęd:
    • dwutarczowe sprzęgło mokre na czopie wału korbowego
    • niesynchronizowana skrzynia biegów o przełożeniach I/II/III/IV/R: 3,96/2,21/1,32/0,93/3,34
    • przełożenie przekładni głównej: 2,26
  • instalacja elektryczna
    • dynamostarter 12V, 130/300W; typ LA2/12/1302R Bosch lub PR-1a ZWE Świdnica
    • akumulator 12V, 24Ah
  • nadwozie:
    • samonośne
    • dwudrzwiowe
    • czteroosobowe
  • wymiary:
    • długość: 3025 mm
    • szerokość: 1315 mm
    • wysokość: 1350 mm
    • rozstaw kół: 1025 mm
    • rozstaw osi: 1850 mm
    • pojemność bagażnika: 200 dm³
    • zbiornika paliwa: 27,5 dm³
    • rozmiar opon: 4,40 * 10
  • masa własna: 450 kg
  • ładowność: 240 kg
  • osiągi:
    • prędkość maksymalna: 90 km/h
    • średnica zawracania: 8 m
  • średnie zużycie paliwa: 5-5,8 (4-6) dm³/100 km

 

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>