![syrena_105](http://perkins.malopolska.pl/wp-content/uploads/2013/07/syrena_105-237x135.jpg)
Ostatnim z produkowanych modeli polskiego samochodu Syrena była Syrena 105. Samochód ten był produkowany w latach 1972-1983 w FSM. Pierwszym dniem rozpoczęcia produkcji był 30 sierpień, kiedy to zaczęto produkować Syrenę potokowym systemem montażu. Produkcja tego modelu syreny została w całości przeniesiona do Bielska. Różnicą był przyczepiany znaczek. Dla Warszawy przyczepiano FSO, a dla Bielska WSM. Po zmianie nazwy fabryki zaczęto używać znaczka FSM.
Różnicą pomiędzy poprzednim modelem były zawiasy drzwi umieszczone na przednim słupku nadwozia. Klamki pożyczono z Fiata 125p oraz obniżono o 2cm krawędzie tylnych bocznych okien. We wnętrzu dołożono blokadę położenia siedzeń. Dodano prostokątne światła odblaskowe z tyłu. W 1975 dodano dwuobwodowy układ hamulcowy.
Produkowana była również wersja Syrena 105 Lux. Co ją odróżniało od podstawowej wersji? Zaczęto montować fabryczne radio. Dźwignię hamulca i biegów przeniesiono między siedzenia, a fotele wyposażono w funkcję regulacji kąta oparcia. V max wersji lux to 120 km/h.
Oprócz wersji LUX produkowano także Syrenę R-20 (rolniczy pick-up) oraz Syrena Bosto (furgon).
Leave a reply