Polski samochód osobowy FSO Warszawa produkowany w latach 1951-1973 w warszawskiej fabryce na Żeraniu. Samochód ten produkowany był na licencji radzieckiej Pobiedy. Pierwszy seryjnie produkowane auto po wojnie. Silnik jaki stosowano w samochodzie to dolnozaworowy M-20 oraz górnozaworowy S-21. Trzy biegowa skrzynie biegów połączona przez suche jednotarczowe sprzęgło oraz napęd na tylną oś.
Modele Warszawy:
- M20 (1951 – 1957)
- M20-57 / 200 (1957-1960)
- 201 (1960 – 1964)
- 202 (1962 – 1964)
- 203 / 223 (1964 – 1973)
- 204 / 224 (1964 – 1973)
Łącznie wyprodukowano 254 471 modeli w wersji osobowej.
Oprócz wersji osobowych produkowano również Warszawy specjalne. Między innymi radiowóz, ambulans, sanitarka, furgon, pocztylion oraz drezyna. W oparciu o Warszawę skonstruowano samochody dostawcze Żuka, Nysę i Tarpana.
Ostatnia z Warszaw zjechała 30 marca 1973. Przyczyniło się do tego wprowadzenie i zastąpienie przez produkcję Polskiego Fiata 125p.
Leave a reply