Silnik M20

Silnik M-20 – czterosuwowy, chłodzony cieczą, posiada tradycyjny gaźnik oraz cztery cylindry w układzie rzędowym, po 2 zawory na cylinder.

Silnik dolnozaworowy.

Parametry techniczne:

  • Średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 100 mm.
  • Pojemność skokowa: 2120 cm3.
  • Moc maksymalna: 37 kW (50 KM) przy 3600 obr/min.
  • Stopień sprężania: 6,2.
  • Chłodzony cieczą.
  • Smarowanie ciśnieniowo-rozbryzgowe, pompa oleju typu zębatego napędzana od wałka rozrządu.
  • Aparat zapłonowy napędzany od pompy oleju z regulatorem odśrodkowym i podciśnieniowym. Kolejność zapłonu 1-2-4-3.
  • Wałek rozrządu napędzany od wału korbowego za pośrednictwem przekładni zębatej.
  • Gaźnik 1-gardzielowy (Typu G-35) wyposażony w układy: biegu jałowego, przejściowy, główny, wzbogacania (uruchamiany mechanicznie), pompkę przyspieszającą, układ rozruchowy.

Produkcja została uruchomiona w 1953 roku. Konstrukcja pochodzi od Forda. W czasie II wojny światowej Ameryka pomogła uruchomić fabrykę produkującą silnik w ZSRR.

Montowany był w GAZ-69, Pobieda, Warszawa, Nysa, Tarpan, Żuk. Produkowany do lat 70. w FSO. W czasie jego histori modernizowano go zwiększając stopień sprężania do 6,8.

 

 

Tagi:  , ,

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>