Silnik S-21

Polski czterosuwowy silnik stanowiący rozwinięcie wersji M20. Czterocylindrowy, ośmiozaworowy, górnozaworowy.

Parametry techniczne:

  • Średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 100 mm.
  • Pojemność skokowa: 2120 cm3.
  • Moc maksymalna: 70 KM przy 4000 obr/min.
  • Stopień sprężania: 7,5.
  • Chłodzony cieczą.
  • Aparat zapłonowy napędzany od pompy oleju z regulatorem odśrodkowym i podciśnieniowym. Kolejność zapłonu 1-2-4-3.
  • Masa: 188kg

FSO w 1958 rozpoczęło pracę nad modernizacją dolnozaworowego M-20. Skonstruowaną górnozaworową głowicę silnika z zaworami napędzanymi popychaczami. Zmodernizowano blok silnika oraz układ smarowania, wydechowy i zasilania.

Produkcję seryjną rozpoczęto 2 1962 roku montując go w FSO Warszawa 202. Produkcję zakończono w 1993 roku. Wyprodukowano 1 188 520 sztuk silników.

Stosowano go w Warszawa 202, 203, 223, Żuk (późniejsza wersja), Tarpan, Nysa (późniejsza wersja).

Tagi:  , , ,

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>