Czterosuwowy silnik tłokowy o zapłonie samoczynnym z wtryskiem pośrednim. Potrzeba skonstruowania wysokoprężnego silnika wynikła z rosnącej ceny paliw oraz dużego zapotrzebowania na benzynę silniku S-21. Konstruktorem silnika jest W. S. W. „Andoria”, a zespołem kierował inż. Andrzej Fryś. Prototyp zbudowana w drugiej połowie lat 70. Na początku lat 80. rozpoczęto produkcję seryjną. Silnik był ciągle rozwijany rzez dodanie turbosprężarki i intercoolera oraz zmianie pompy wtryskowej z sekwencyjnej na rozdzielaczową. W 2007 mocno zmodyfikowano jednostkę przez powiększenie średnicy cylindra do 94 mm oraz zastosowanie bezpośredniego wtrysku common raily. Oznaczono go jako ADCR.
Parametry techniczne:
- Układ cylindrów rzędowy
- Średnica cylindra 90 mm, skok tłoka 95 mm.
- Pojemność skokowa: 2417 cm3.
- Moc maksymalna: 70 KM przy 4200 obr/min.
- Maksymalny moment: 146 Nm przy 2500 obr/min.
- Ciśnienie użyteczne: 6,2 at
- Ciśnienie wtrysku 15 Mpa
Leave a reply