Polski czterosuwowy silnik stanowiący rozwinięcie wersji M20. Czterocylindrowy, ośmiozaworowy, górnozaworowy.
Parametry techniczne:
- Średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 100 mm.
- Pojemność skokowa: 2120 cm3.
- Moc maksymalna: 70 KM przy 4000 obr/min.
- Stopień sprężania: 7,5.
- Chłodzony cieczą.
- Aparat zapłonowy napędzany od pompy oleju z regulatorem odśrodkowym i podciśnieniowym. Kolejność zapłonu 1-2-4-3.
- Masa: 188kg
FSO w 1958 rozpoczęło pracę nad modernizacją dolnozaworowego M-20. Skonstruowaną górnozaworową głowicę silnika z zaworami napędzanymi popychaczami. Zmodernizowano blok silnika oraz układ smarowania, wydechowy i zasilania.
Produkcję seryjną rozpoczęto 2 1962 roku montując go w FSO Warszawa 202. Produkcję zakończono w 1993 roku. Wyprodukowano 1 188 520 sztuk silników.
Stosowano go w Warszawa 202, 203, 223, Żuk (późniejsza wersja), Tarpan, Nysa (późniejsza wersja).
Leave a reply